”Vi kan inte delegera integrationen”

På sista tiden har ett nytt frö av optimism börjat spira inom mig, och jag tror inte att jag är ensam. Mitt i nyhetsströmmen som präglas av Trumps rasism och Moderaternas och Sverigedemokraternas nyfunna vänskap bubblar små pärlor upp, som visar på något annat. En motreaktion. Till och med ett slags motståndsrörelse. Människor som vägrar att låta de mörka makterna ta över, som visar att engagemang och medmänsklighet på riktigt kan förändra och förbättra världen vi lever i.

Ett exempel väldigt nära mig är att ett nytt boende för nyanlända har öppnat i vårt kvarter och grannarna går man ur huse för att välkomna de nyinflyttade. När Stockholms Stad ställde upp ett tält utanför tunnelbanan kom många förbi för att höra hur de kunde hjälpa till. Visst finns det de som är oroliga och misstänksamma men när så många är så positivt inställda och öppnar dörren ger det i alla fall mig hopp om att vi kan ge dessa människor ett riktigt hem. Vi har också ett alldeles nystartat initiativ som heter Rosa Stationen, som drivs av Refugees Welcome. Rosa Stationen är en mötesplats för etablerade svenskar och nyanlända till Sverige, och det ordnas regelbundna träffar på Midsommargården vid Telefonplan.

Vi är många som tycker att ett samhälle blir rikare av att inkludera många olika människor och att det är självklart att öppna våra dörrar för den som inte längre kan leva i sitt hemland. Om vi alla gör något litet varje dag, sträcker ut en hand, hälsar någon välkommen, då blir vår verklighet starkare än de främlingsfientligas.

Jag har turen att känna många fantastiska människor, och en av dem är Anna. Hon orkar alltid engagera sig, och göra sin röst hörd. Sen är det extra fint att lyssna eftersom hon är en magiker med ord. Se den här fina filmen om Anna och hennes vän Omar, jag hoppas att du blir lika inspirerad som jag av Annas ord: ”Vi kan inte delegera integrationen”.

(Bilden är tagen från artikeln om Omar och Anna i Mitt i Lidingö och är beskuren, foto: Stefan Källstigen)

4 thoughts on “”Vi kan inte delegera integrationen””

  1. Tack för att du delar med dig! Som god man till ensamkommande är det lätt att emellanåt kastas ned i hopplöshet, ffa när Goda Barn får avslag på asylansökan – då behöver ljusglimtar som denna!

    Liked by 1 person

Kommentera

